Aceton w moczu


   U mojego trzyletniego synka stwierdzono lambliozę i wymioty acetonemiczne. Czy takie wymioty, a także pojawiający się w moczu aceton mogą mieć związek z zakażeniem lambliami i wskazywać na uszkodzenie wątroby? A może mój synek ma cukrzycę lub jest nią zagrożony? Aceton w moczu pojawia się nie tylko w czasie infekcji, ale także wtedy, gdy syn przez kilka godzin nie pije. Czy trzeba mu zrobić jakieś dodatkowe badania? Lekarz zasugerował tylko, że powinien być na diecie wysokowęglowodanowej.


   Pojawiający się w moczu aceton może mieć wyłącznie pośredni związek z lambliami. To znaczy, zarówno wymioty, jak i biegunka, które występują czasem przy zakażeniu lambliami, mogą spowodować niedobór kalorii, a co za tym idzie – pojawienie się acetonu w moczu. Na szczęście samo pojawienie się acetonu nie ma żadnego związku z uszkodzeniem wątroby ani też nie wskazuje na cukrzycę.
   Wymioty acetonemiczne, tzn. intensywne wymioty z obecnością acetonu w moczu, nierzadko występują u dzieci bardzo szczupłych, które po dłuższej przerwie w jedzeniu dość szybko tracą zapasy energetyczne nagromadzone przez organizm. Obecnie tego typu wymioty częściej określa się jako cykliczne i wiąże z przejściowym zaburzeniem pracy ośrodkowego układu nerwowego lub mitochondriów odpowiedzialnych za przemiany energetyczne w organizmie. Nie jest to nic groźnego (choć może być uciążliwe) i nie ma związku z żadną konkretną chorobą.
   Na szczęście z wiekiem dzieci z tej dolegliwości wyrastają. Zalecenia lekarza są słuszne, ale nie ma pewności, że uchronią dziecko przed wymiotami i pojawieniem się acetonu w moczu. Gdyby wymioty zdarzały się bardzo często lub były wyjątkowo silne, można rozważyć podawanie leków przeciw migrenie. Niekiedy przynosi to dobre efekty.